Shorting skal forbydes
Pandora A/S
Kurs +/-
496,00 -0,12 541,60
AAGI
16-05-2018 10:40

Shorting af aktier er noget fanden har skabt. Mange smaaaktionærer tror de kan paavirke kurserne, men det kan alene de store Hedgefonde, naar de i flok angriber en aktie som Pandora, med op mod 10% af aktierne. Det rammer de mindre danske aktionærer, som sælger i panik. Regeringen agter ikke at gribe ind, og Finanstilsynet har direkte udtalt, at de finder Hetgefonde sunde for aktiemarkedet. Man hører aldrig noget negativt fra bankerne om dem, heller. Det giver jo kæmpe meromsætning paa Børsen.

Er du enig i at Hedgefondene skal forbydes, skriv det da her paa EI og andre steder. Samlet kan vi haabe paa at paavirke op i systemet. HUSK: Hedgefondene har alene opnaaet at halvere Pandora aktien paa bare et aar. De er meget dygtige, og tjener styrtende paa aktiens meget svingende kurs. For eksempel vidste de, at Pandoras 1. kvartalsregnskab ville være uden positive nyheder, og saa slog de til ved at sælge stort ud. Dermed vidste de, at aktien ville styrtdykke i tirsdags. Vi andre vidste det ikke.

Shorterne var positioneret før regnskabet.. så med mindre de har øget short meget markant efter regnskabet(hvilket vi finder ud af
blangstrup 2
16-05-2018 10:47
Jeg undre mig tit over hvordan man rent praktisk kan finde/samle 10% af aktierne, Jeg ved godt at de 10% er fordelt på mange forskellige akt&osl
PenCo 0
16-05-2018 10:54
Det er det højest sandsynligt ikke blangstrup   Der blev sat mange nye shorts inden regnskabet kom og det burde have trykket kursen meget
sportsmanden 1
16-05-2018 11:25
Klart... og det burde ledelsen  have forstået. Derfor  troede jeg  at oven på 3x fejl var de blevet klogere - men ak
msn 0
17-05-2018 14:14
Jeg er enig i finanstilsynets udtalelser. Shortselling er med til at holde aktierne i en realistisk kurs. Principelt kan du gøre nøjagti
SnakOrdentligt 6
16-05-2018 10:49
Det sjove er jo bare at det stort set KUN var AN der solgte i går. Dem med de store pengetanke.  
Pits 0
16-05-2018 11:07
Det passer ikke, jeg kiggede omkring kl 14 i går og der stod AN for ca 2/3 af solgte aktier. 
SnakOrdentligt 0
16-05-2018 11:21
Præcist. Der er i øvrigt bred enighed i de finansielle kredse om at shorting er sundt for aktiemarkedet, og et redskab der er til fordel
Realisten2 1
16-05-2018 12:28
Hvis shorting skulle forbydes, så skulle det komme fra EU og ikke Danmark. Tror ikke Danmark overhovedet har noget at skulle have sagt på
CanYouDigIt 4
16-05-2018 10:49
Hvem er det, der har lånt 10% af deres aktier ud, så hedgefondene kan benytte dem til shorting? Og hvorfor kalder de dem ikke tilbage? &nb
stockwatch 0
16-05-2018 11:06
Måske man skulle indfører en regel om at det ikke kun er shorterne der skal registeres men også ejerne?
PenCo 1
16-05-2018 11:09
Undskyld, men jeg kan ikke tilbagekalde dem, for jeg har skrevet en kontrakt.    Nej seriøst, de der har udlånt har gjort det f
Jamop 0
16-05-2018 11:11
Naturligvis skal shorting ikke forbydes - hvad fanden er det for noget. Du skriver " mange småaktionærer tror de kan påvirke kursen
powertrader 0
16-05-2018 11:07
Jeg synes også at det er møghamrende irriterende med disse short angreb og de har kun til formål at tjene penge på dem der s&
beve 1
16-05-2018 11:07
Man skulle ikke forbyde shorting men anonym handler
nimo1 3
16-05-2018 11:12
Shorting er lige så legitimt, som det at gå lang. Det er et redskab til at justere en forkert værdi-ansættelse af en aktie-kur
MichaelDC 8
16-05-2018 11:19
MichaelDC - spot on !
powertrader 2
16-05-2018 11:23
Formålet med at shorte er da kun at tjene penge på paniksælgerne. Det er da ikke fordi at en hedgefond synes at kursen er kommet for
beve 1
16-05-2018 11:34
@beve,   Det modsatte af panik-sælgere, er jo jubel-optimist købere ... som vi så med Bitcoin, Fingerprint etc.    O
MichaelDC 2
16-05-2018 11:48
Ja hedgefondene udvælger de aktier hvor der er en masse "jubel-optimist købere", såsom Vestas, Pandora, Bavarian m. fl., fordi her
beve 0
16-05-2018 11:54
Den forkerte værdiansættelse vil blive justeret med eller uden shorting så dit argument holder ikke.
anset 3
16-05-2018 11:43
Enig, og dermed med til at sikre at priserne i markedet er retvisende ift virksomhedernes værdi. Jeg har de ikke hørt et godt argument for at shorting
Despite 0
16-05-2018 14:02
Problemet med shorts er at ganske få fonde med utrolig mange penge , utroligt billigt kan få stillet en enorm masse aktier til rådig
PerKH 1
16-05-2018 17:07
Hej PerKH Godt indlæg, og selvom du ikke skriver det direkte, udlægger jeg det saadan, at du er enig med mig i, at shorting er skidt.
AAGI 0
16-05-2018 17:11
Jeps !
PerKH 0
16-05-2018 17:15
Vrøvl
AllanEI 0
17-05-2018 09:08
Tag shorting som en oplevelse og glæd dig over at du kan købe Pandora til en meget billig pris takket være hedgefondene og må
Rothoff 0
16-05-2018 11:28
Days to cover er ca. 11 dage, men hvis salget fortsætter, er det ikke sikkert du ser nogle effekt på kursen, imens de køber aktier
CanYouDigIt 0
16-05-2018 11:31
Nu har de fleste hedgefondene haft deres short positioner i op til 1 år så de 11 dage holder vist ikke helt. Sidste gang shorterne gik iga
Rothoff 1
16-05-2018 11:37
spændende om de 515 bliver brudt, jeg vil mene det kommer til at ske
thch 1
16-05-2018 11:40
Mon dog
jant33 0
16-05-2018 16:14
Rothoff. Og en teori, hvis alle besluttede sig for ikke at sælge, hvor havner kursen så, er det ikke sælger der bestemmer det? Så det vi kan udlade er
hjn1 0
16-05-2018 11:46
Days to cover er et teoretisk begreb der er sat ud fra den gnst. daglige volume, så jeg ved ikke hvorfor du mener, at længden på sho
CanYouDigIt 0
16-05-2018 11:47
Faktum er at der nu er shortet for ca. 12% af Pandoras udsteående aktier ca, 12 millioner aktier og dette tal er kun steget siden regnskabet s&a
Rothoff 0
16-05-2018 11:52
Selvfølgel, kan DK forbyde shorting, og det har de da været gjort i enkelte perioder. Andre lande ligeledes, det er ikke et EU anliggende
AAGI 1
16-05-2018 11:38
Jeg glæder mig over og til at Pandora bliver langt billigere end nu    Pandora er alt for dyr.    Til gengæld hamrende
Goodwrench 0
16-05-2018 12:32
Ærligt at bukken er ubevæbnet. 
Habub 3
16-05-2018 12:33
Selvmord...  
Henry1 1
16-05-2018 13:45
Her lige forøget med ydeligere ca. 40% - gns kurs mål er jf. Bloomberg 751 - 12 har køb, 7 hold, 1 sælg - 11 kursmål e
Enkommentar 2
16-05-2018 11:39
helt køligt så har analytikerne taget fejl i  mindst 2 år. Hvorfor skulle det slutte nu?
malurt 3
16-05-2018 11:42
Pandora/ABG: Sænker kursmål til 820 kr. fra 850 kr.   Sjovt nok fastholder de anbefalingen "Køb" 
Jamop 0
16-05-2018 11:44
Enkom.. helt enig, total overeaktion, denne virksomhed tjener altså penge !!!
Notalent 0
16-05-2018 11:44
det vil da være trist, hvis shorting bliver forbudt. Hvad vil småaktionærerne så bruge som undskyldning næste gang de bl
malurt 5
16-05-2018 11:40
Ja, Malurt, god ide men sig mig lige hvem skulle være dommere?
modja 0
16-05-2018 11:44
Alle handler skulle pålægges et gebyer på 25 kr, det ville sætte en effektiv stopper for robot-handel og short manipulering hv
Habub 1
16-05-2018 12:10
Det er bestemt ikke gratis at shorte. Det er fatisk langt dyrere end at gå lang.
MichaelDC 0
16-05-2018 12:13
Korrekt. Det er de værktøjer som bankerne og fondene bruger som skal reguleres, det ser underligt ud at man er istand til at sælge
Habub 3
16-05-2018 12:19
Jeg synes som udgangspunkt det er ok at bette mod et selskab. Hvad jeg ikke er så glad for er egentlig, at man kan købe sig til negative
NChr 2
16-05-2018 13:59
I øvrigt mener jeg, at grænsen for hvornår ens shortede position skal meddeles skal fastsættes til 0,05%. Hedgerne samarbejde
NChr 0
16-05-2018 14:05
Storspekulanterne indenfor finansindustrien - herunder storbankerne og hedgefondenes bedste allierede - og de alm. hæderlige investorers v&aelig
birketvedhotmailcom 0
16-05-2018 14:22
Det er ikke shorting der er problemet. Det er den kursmanipulation der følger med.   Hvis shortere skulle følge samme "Safe harbour
AndersEI 3
16-05-2018 14:25
Køb nu og glem en måneds tid - sikkert en go' forretning ;)
hehoni 2
16-05-2018 14:33
Ganske urevant men fandt dette:   40.000 armbånd. 200.000 charms. Hver dag. I alt 120 millioner smykker producerer Pandora årligt til
lyngpower 1
16-05-2018 15:06
Hvornår er det at shorterne lukke deres short, med tilbage køb, har ventet længe nu, men det bliver sikker lang tid endnu 
Plyss 0
16-05-2018 15:50
Jeg er bange for at vi skal have konkrete beviser for at Q2 er godt, før de begynder at genkøbe for alvor. Viking har dog lukket 0,09%.
scorpole 0
16-05-2018 16:03
Det er ikke blot Colding Friis der bør udskiftes snarest, men også bestyrelsesformanden som jo ikke engang kan drive egen virksomhed - el
hkrp 1
16-05-2018 15:58
Hvis IAG lykkedes med at overtage Ryan-air og Norwegian så er Michale O"larry vist fri på markedet, det ville om ikke andet give shorterne
Habub 0
16-05-2018 16:14
Som med Vestas - Kig til Sverige!! - der forstår bestyrelsesformænd på den ene side at give CEO luft og på den anden side hold
hkrp 2
16-05-2018 16:34
Det er egentlig utroligt, at der ikke er nogle erhversjournalister, der vil påtage sig opgaven at undersøge, hvem der faktisk udlån
montymons 1
16-05-2018 16:47
Det kunne blive meget interessant. Hvordan f... skaffer man 10-12% af aktierne?
PenCo 0
16-05-2018 16:56
Finder 4-5 pensionskasser eller lignende.   Hvorfor tror du det er så svært at finde dem ?
Goodwrench 0
16-05-2018 17:05
det er en stærk aktie der kun er faldet ca 25% på 3 dage, men det kan blive meget bedre i morgen og på fredag  
Plyss 0
16-05-2018 17:10
hvad får udlånerne af aktierne som sikkerhed? Tænk hvis låner krakker, fordi kursen på f.eks. Pandora pludselig eksplode
CheerUp 0
16-05-2018 17:19
De får et margin call, lige som alle andre steder.  Enten er det tilbage med aktierne eller mere kontant sikkerhed. Men nu er de ikke geare
MarkusK 0
16-05-2018 21:52
Det stærkeste ved Pandora er i virkelige Pandoras aktionærer, især dem på EI der med knivskarp præcision trader Pandora
Goodwrench 1
16-05-2018 17:24
Som jeg skrev tidligere så er det blot sørgeligt at dyrelivet ikke er bevæbnet i danmark når de står til at blive skam-
Habub 2
16-05-2018 19:19
Kan du begrunde dit postulat eller blæser det i vinden😂
kingpop 0
16-05-2018 20:36
Holder du dig stadig væk fra Pandora Goodwrench? Selvom regnskabet var gennemført skuffende, begynder kursen vel at ligne noget som er interessant.
Optimisten82 0
16-05-2018 17:18
Hvem er interesseret i at låne sin aktie ud og få den tilbage til en noget mindre værdi. Man må mene, at udlåner m&aring
scorpole 0
16-05-2018 17:11
Det er virkelig utroligt at folk har saa mange meninger om hedgefonde og short naar de slet ikke forstaar branchen. Der er bunker af fonde i DK, som s
merehvidløg 0
16-05-2018 17:39
Siger du hermed, at det er indlysende, at Nordnet udlåner mine aktier til short-salg?
montymons 1
16-05-2018 17:58
Mener ikke Nordnet gør medmindre man har givet tilladelse. Der er også fonde som feks FundamentalInvest ( de skriver normalt på deres hjemmeside hvis
merehvidløg 0
16-05-2018 18:58
Invisterings foreninger og pensionskasser, ATP .... arbejde deres egne kunder imod.   https://finanswatch.dk/Finansnyt/article8027230.ece  
msn 0
17-05-2018 20:45
De fleste større banker har fillialer for "security lending" Det er et vidt begreb men omhandler også aktier.  Der er ikke noget ove
MarkusK 0
16-05-2018 22:04
AAGI: Jeg er helt enig, shorting SKAL forbydes!!!
Viku 0
16-05-2018 18:24
Du vil forbyde hedge funds ved afstemning på EI ? Er du klar over hvor mange der er i hele verden ? (for det er jeg nemlig ikke).  Og n&ari
MarkusK 0
16-05-2018 21:40
Vi opretter en forening til formål for ophør med shorting. Du kan blive første formand, hvis du vil. Mulighederne er mange for at
CheerUp 0
17-05-2018 07:16
Tror mere der skal lægges en afgift på robot handel - i hele EU nu, da det er  USA der dræner  kassen. Plus et højr
msn 2
17-05-2018 08:20
finanshuse, der udlåner aktier til shorting, skal offentliggøres!!!
CheerUp 2
17-05-2018 08:54
Jeg er meget overrasket over den store deltagelse i spørgsmaalet om Shorting. Tak til alle. Min konklusion er, at langt de fleste gerne saa et
AAGI 2
17-05-2018 09:31
Enig - jeg har skrevet til skatte og finans ministeren om dette problem.   Fik et svar - men ikke særlig imødekommende, så vi
kluk 0
17-05-2018 09:36
 det var da mærkeligt. 
MarkusK 0
17-05-2018 20:52
Banker må ikke låne folks aktier ud.. ATP  og pensions selvskaber må - så spørg ATP (-:
msn 0
17-05-2018 10:48